Auto(mo)Bilen

 Läste en en artikel i VästerbottensKuriren om rimligheten att äga elbil i norr, särskilt under negativ temperatur. Artikeln går att hitta här: Finns förutsättningarna för elbil i Västerbotten?.

Sidenote: Svenskan valde att ta delen "bil" från ordet Automobil. Tyskan valde "Auto". Hence Auto(mo)Bilen i dagens titel.

Jag kör numera ca 100km, 90 min ToR varje arbetsdag till jobbet, och det delvis via Autobahn.
Därmed ser jag ju en del bilar och jag har uppmärksammat en stor del elbilar, vilket jag inte anser mig ha sett i Sverige. Ska man däremot avara lite källkritisk, kan det kanske bero på att jag kör typ 89minuter mer bil per dag i snitt jämfört med när jag bodde i Sverige också. Därmed tänkte jag mig på ett inlägg om just det. Men så blev det inte när jag väl började skriva. Men det handlar iaf om bilar och vägnät.

I slutet av 2020 fanns det ungefär 47,1 miljoner registrerade personbilar i Tyskland. Det är alltså tillräckligt för att alla i Sverige skulle få 4 vardera, med växel. 

Vid samma tidpunkt beräknades Tysklands befolkning vara cirka 83,2 miljoner människor, vilket ger oss en siffra på ≈0,57 bilar per capita.
Ser man till hushållen så hade vardera hushåll ca 1,45 bilar per hushåll.

Tittar man under samma tidsperiod i Sverige så var det då cirka 5,9 miljoner registrerade personbilar. Vilket ger oss ca ≈0.55 bilar per capita, strax under Tyskland.
Däremot var det endast ca 1.25 bilar per hushåll.

Går man in på vägnät och försöker göra en jämförelse så har Tyskland snäppet mer asfalterade kilometer... Deras vägnät sträcker sig över 650 000 kilometer varav 13 000 av dessa tillhör den välkända Autobahn (för den som inte visste så betyder Autobahn = Bilvägen eller typ Bil-järnvägen). 

Totalt antal kilometer väg i Sverige är strax över 570 000 kilometer varav cirka 2 720 kilometer är motorväg (detta inkluderar även Europavägar). 

Eftersom siffror inte är något om man inte tittar i relation till något kan vi konstastera: 

  • Tysklands landarea uppgår till cirka 357 400 kvadratkilometer, vilket ger oss ca 1.81 km/km².
    Av dessa var då 0,0368 km/km² motorväg/Autobahn

  • Sveriges landarea uppgår till cirka 447 400 kvadratkilometer, vilket ger oss ca 1.18 km/km².
    Av dessa var då 0,0045 km/km² motorväg. 12% av Tysklands totala motorvägssträcka/km². 

I det stora hela kan detta ses som ganska naturligt då Tyskland har nästan 5 gånger så
hög population än Sverige. Det ställer en hel del krav på infrastrukturen och Tyskland har alltid varit en bilnation och en stor producent av dessa också. Däremot kan jag tycka det blir lite skevt.
Av Tysklands nästan 50 miljoner invånare, så bor ca 78% av befolkningen i storstäder med fokus kring Berlin, Hamburg, München, Köln och Frankfurt.


För Sverige är den siffran istället just under 50% där Stockholm inte helt oväntat tar första plats, tätt följt av honorable mentions Göteborg och Malmö. 

Det står ju klart att Tyskland både har mer bilar generellt, fler bilar per hushåll och större vägnät. Men om nästan 37 miljoner av dessa bor i storstäder, bör inte behovet av egna bilar vara så högt. Varför har en folk på nästan 4 gånger Sveriges hela population ens bil? Men alla vet att tyskar är väldigt miljömedveta människor....
Sverige, ett utbrett land med glest mellan städerna. Generellt sett stort behov av rörelsefrihet och med argument för större behov av tillgång till bil. 

Vill vi trösta oss lite kan jag slänga in siffror om styrker att Sverige iaf har större järnvägsnätverk, sett till landets storlek. 

Enligt 2019 års statistik från World Bank hade Sverige en järnvägstäthet på 0,43 kilometer järnväg per kvadratkilometer, medan Tyskland hade 0,23 kilometer järnväg per kvadratkilometer.



Inga kommentarer

Använder Blogger.